נא להשתחוות לתנוחות היוגה

כיצד תנוחות היוגה קיבלו מעמד ראשי בתרגול היוגה ומדוע ממש כדאי להחזיר אותן למקומן הראוי

נא להשתחוות לתנוחות היוגה

אז מה זה יוגה? רוב האנשים שישאלו את השאלה הזו יענו "סדרה של תנוחות גופניות מוזרות הדורשות גמישות וחוזק". ואכן המילה "יוגה" הפכה להיות תיאור נרדף לתנוחות היוגה. האסאנות, כפי שהן קרויות בסנסקריט. אך למעשה, כפי שיגלה כל אדם שיחקור קצת מבעד לשכבות הרדודות המקיפות של המושג "יוגה" היום, היוגה היא בסה"כ מצב תודעתי מיוחד המתאפיין בצלילות ותחושת שלווה וחיבור.

כדי להגיע למצב תודעתי מיוחד זה, היוגה" נוצרו כלים שמטרתם טיהור המערכת הפיזית, האנרגטית והמנטלית של האדם. תנוחות היוגה נוצרו במטרה לייצר יציבות גופנית ומנטלית שתאפשר לאדם לשבת בתנוחת מדיטציה אחת לאורך זמן. זה הכל. אך היום, בעידן הרדידות והרדיפה אחר היופי החיצוני, תנוחות היוגה הועלו למדרגת סגידה של ממש והתפקיד האמיתי שלהן נשכח.

המאסטרים של התקופה המוקדמת (1920 – 1893) לא שמו דגש רב על תרגול תנוחות, טכניקות נשימה או תרגולים יוגים מודרניים אחרים. לדוגמה, רמאנה מהארישי העדיף את הכלי של "וויצ'ארה" (חקירה), במיוחד תוך שימוש בטכניקה האופנישדית "קו-האם" (מי אני?), כדרכו הרוחנית העיקרית. רמהקרישנה היה ספוג בדרך ה "בהאקטי יוגה", סוואמי ויווקננדה (חלוץ הבאת היוגה למערב) היה סופר ומנהיג כריזמתי שלימד את יתרונות הקארמה יוגה, שירות בלתי אנוכי בשילוב של וויצ'ארה (חקירה) ומדיטציה.
.
.
המאסטרים הגדולים באמת העדיפו להשקיע את זמנם ומרצם במדיטציה וחקירה לתוך השאלה "מי אני", פחות בלעשות עמידת ראש.
התקופה המודרנית של היוגה, מ- 1960 ועד ימינו, הביאה עמה שינוי מואץ במיוחד בתפיסת היוגה והנגשתה להמונים.
.
בעוד שבזמנים הקדומים התנוחות לא היו אף פעם חלק מרכזי בתרבות היוגית הקלאסית, בתקופה המודרנית הן "הועלו" בדרגה והפכו לחלק דומיננטי בתרגול היוגה במערב. המניע העיקרי לתרגול הפך להיות גמישות, כוח ו-"שמירה על הגזרה". הערך העיקרי של מורה ומתרגל יוגה דורג על פי מידת גמישותו.
.
.
בהאתה יוגה פראדיפיקה, אחד מהטקסטים החשובים של היוגה נאמר בבירור שכל המטרה של ההאתה יוגה (היוגה הפיזית) היא לשמש סולם לראג'ה יוגה (היוגה המנטלית).
.
.
אך בעידן היוגה המודרני השטוח והרדוד שאנו חיים בו היום, לשבת ללא תנועה ולחקור את מסתרי המיינד זה פשוט יותר מדי משעמם…
.
.
"זו היא היוגה הגדולה, זו שבה אתה תופס את העצמי הנצחי, שהוא עונג שמיימי, שבו אין כל הונאה ושהוא אני, האלוהות האחת. שיטות אחרות של יוגה שעליהם מדברים יוגים אחרים בכתבים מקיפים, כולן יחד לא מגיעות לקאלא אחת (1/16) מהיוגה הנעלה הזו." קורמה פוראנה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מאמרים אחרונים

יוגודה בלוג שחור

אוסף מאמרים, שירים ופרוזה על הדרך הרוחנית והחיים לאורה

פרסומים אחרונים

בית הספר "יוגודה" נוצר מתוך מקום של כבוד לידע היוגה המקודש ולמאסטרים ולמורים הגדולים שהעבירו אותו ולנו היתה הזכות הגדולה להחשף אליו.

בהקמת המקום שמנו דגש על יצירת מרחב אסתטי, נעים, מרווח ותומך חיים וכל אדם שנכנס בשערי בית הספר מרגיש זאת מיד.

בית הספר מציע לתלמידיו שיעורי יוגה שוטפים לאורך השבוע, קורסי יוגה למתחילים, סדנאות וקורסי העמקה.

אם זה עניין אותך…

אפשר לקבל ישר למייל עדכונים על מאמרים חדשים, סדנאות, קורסים… לא מגזימים. מכבדים. תמיד אפשר להפסיק.

"על ידי כך שתימצא עם עצמך… על ידי התבוננות בעצמך בחיי היום יום בדריכות ומתוך עניין, מתוך כוונה להבין ולא לשפוט; כאשר אתה מקבל קבלה מלאה את כל המתרחש, באשר הוא, אתה מעודד את החבוי בעומק לעלות על פני השטח ולהעשיר את חייך והכרתך. זוהי העבודה האדירה של המודעות; היא מסירה מכשולים ומשחררת אנרגיות על ידי הבנת מהות החיים והדעת. תבונה היא השער לחופש, אך תשומת-לב מכוונת היא אם התבונה."

ניסרגדהטה מהאראג', אני הוא זה